Sydbyens Private Børnepasser

Jette Würtz, Dalgasgade 19, Silkeborg Tlf 25782098

Pædagogisk fundament


En tryg hverdag med trivsel læring og udvikling for alle børn.

Vi er optaget af at etablere et pædagogisk læringsmiljø, der udspringer af klare didaktiske overvejelser, hvor dagen struktureres med planlagte vokseninitierede aktiviteter, børneinitierede lege samt daglige rutiner, hvor vi er optaget af at tage højde for børnenes perspektiv.


Pædagogisk fundament

Dagsprogram

 

Hele det pædagogiske fundament handler om relationerne barn- voksen og barn – børn. Relationerne er grundlaget for barnets trivsel udvikling, fællesskabsfølelserne, læring og dannelse. Sproget indgår bevidst i hele den daglige pædagogiske praksis som en del af læringen. Leg, læring og rum er i fokus i forhold til den sociale udvikling og læringen generelt. Legen er i fokus med henblik på, at følge barnets spor der, hvor det er muligt. 

Læringen i spisesituationerne er i fokus i forhold til mestring. Der vil selvfølgelig være tidspunkter og situationer, hvor det ikke er muligt at følge nedenstående. Barnets/børnenes  trivsel vil altid komme i første række. 

 

Klokken

Pædagogisk

Praktisk

07.30 –

09.00

Børnene møder ind.

Gensynsglæde og hygge i stuen – vi følger barnets spor. 

Der er gjort klar til børnenes leg. Der er mulighed for hygge med bøger, hvile og musik 

Fri leg i rammer med relationer, rum og læring.

Vi Åbner 

Børnene møder ind løbende.

Der serveres eventuelt morgenmad havregrød

(måltidets indhold efter aftale med forældrene )  1 voksen kl. 07.00 – 2 voksne kl. efter behov og ellers kl.07.50. Den 3 voksen møder ind kl. 09:00.(pt)

 

 

09:00-09:30

Samling i stuen

Vi holder samling i stuen med sangkassen, hvor det er de samme 5 sange  ad gangen, som kan vælges ud fra symboler. (Udtryksformer)

Blandt andet styrkes fællesskabet og socialtræning med at alle er med og vi skiftes til at vælge en sang. 

Vi laver hver dag lidt motorisk træning – Kravler – triller- gynger i tæppet – snurre rundt i tæppet – hopper – også på et ben – klapper med hænderne over hovedet – sidder på hug og drejer rundt.

Børnene sidder på deres faste pladser på og ved madrassen sammen med os voksne. Der er et A4 lamineret ark med et billede af barnet, og barnet kan sidde på billedet.

09:30-10:00

Formiddagsmad

Vi spiser formiddagsmad. . Børnene øver sig i de forskellige aktiviteter i forbindelse med maden selv at hælde vand fra en lille kande – selv at tage tingene/øse op på deres tallerken. At vente på, at det bliver deres tur. Vi bruger sproget.

 

10:00- 11:00

Vi går udenfor

Aktiviteterne har fokus fællesskaber fælles oplevelser – kultur – dannelse og traditioner. Vi vil gå en tur i parken – i skoven – til skolens legeplads – til biblioteket – og nogle gange længere udflugter, hvor vi vil have madpakker med – f.eks. ned og se Hjejlen, til Aqua og til aktiviteter i forbindelse med højtiderne.

 

I haven er der mulighed for, at køre på forskellige køretøjer – der er en sandkasse, og et legehus. Her vil der være fokus på lege med fællesskaber og socialiseringer. 

 

 

Vi  dækker bordet i fællesskab.

Alt service klude og hagesmække står klar på rullevognen. Maden er forberedt inden børnene kommer. Når der ryddes af stilles tingene på ” den snavsede hylde” 

11.00-11.10

Vi går ind igen

Vi går indenfor, får tøjet af og vasker hænder.

Børnene hjælper selv til med, at få overtøjet af, og lægge dette på plads.

Børnene har hver en skål med vand som de vasker hænderne i, når de sidder ved bordet. 

Efter maden vasker børnene igen deres hænder i en skål rent vand . 

Hvert barn har en vaskeklud som vrides op i skålen og barnet vaskes om munden.

 

11.10 – 11.40

Vi spiser frokost

Vi spiser ved bordet i køkkenet.

Børnene øver sig i de forskellige aktiviteter i forbindelse med maden selv at hælde vand fra en lille kande – selv at tage tingene/øse op på deres tallerken. Selv at smør rugbrødet og selv vælge hvilken mad de gerne vil have. (ikke under corona)Børnene øver sig i sproget omkring maden, og vi taler om de ting der sker hjemme hos hver enkelt barn. Hvad vi skal efterfølgende – sove – op igen- hvem der bliver hentet af hvem mm.

Frokost. Under indkøring af nye børn tager vi hensyn, og vi opdeler børnene under frokosten.

Vi deler børnene op imellem os, og vi har hver især en lille gruppe, som vi har fokus på.

 

Maden består af rugbrød med grønsager, pålæg og fisk. Maden er tilpasset børnenes alder. Der er varieret mad, som sikre at børnene bliver dækket ind kostmæssigt. 

Sundhedsstyrelsens anbefalinger følges.

 

 

11.40-13.00

Børnene puttes

Børnene skiftes og puttes.  

Vi har stadig de samme grupper.

De ældste holder evt en ekstra samling.

12.00– 13.00

Middagslur.

Nogle børnene sover

Der ryddes op og vaskes af fra formiddagsmaden og middagsmaden. Der gøres klar til eftermiddagsmad. I stuen gøres der klar til eftermiddagens leg. Og andre forberedelser

13.00– 14:00

Nogle børn sover. Andre børn er kommet op. Vi er sammen med børnene.

Se beskrivelse ovenfor

14.15 – 14.45

Eftermiddagsmad. Børnene øver sig i de forskellige aktiviteter i forbindelse med maden selv at hælde vand fra en lille kande – selv at tage tingene/øse op på deres tallerken. At vente på, at det bliver deres tur. Vi bruger sproget.

Det kan eksempelvis være rugbrød, boller, grød , frisk frugt, hjemmelavet smoothies– hirsegrød– risalamande og pandekager.

14.45-16.15

Vi leger i stuen eller i haven evt. med en planlagt aktivitet.

Børnene hentes løbende.