Sydbyens Private Børnepasser

Jette Würtz, Dalgasgade 19, Silkeborg Tlf 25782098

Pædagogisk fundament


Pædagogisk fundament

 

Hele det pædagogiske fokus handler om relationerne barn- voksen og barn – børn. Relationerne er grundlaget for barnets trivsel udvikling, fællesskabsfølelserne, læring og dannelse. Sproget indgår bevidst i hele den daglige pædagogiske praksis som en del af læringen. Leg, læring og rum er i fokus i forhold til den sociale udvikling, og læringen generelt. Legen er i fokus med henblik på, at følge barnets spor der, hvor det er muligt. 

Læringen i spisesituationerne er i fokus i forhold til mestring. Der vil selvfølgelig være tidspunkter og situationer, hvor det ikke er muligt at følge nedenstående. Barnets/børnenes  trivsel vil altid komme i første række. 

Dagsprogram

 

Klokken

Pædagogisk

Praktisk

07.00 –

08.30

Børnene møder ind.

Gensynsglæde og hygge i stuen– følger barnets spor. 

Der er gjort klar til børnenes leg. Der er mulighed for hygge med bøger, hvile og musik 

Fri leg i rammer med relationer, rum og læring.

Åbner 

Børnene møder ind.

Der serveres eventuelt morgenmad

(måltidets indhold efter aftale med forældrene – f.eks. havregrød – frugt – brød og yoghurt)  

 

08.20- 08.40

Vi rydder op

I fællesskab og med flittig brug af sproget rydder vi op

Indretningen er arrangeret, så den indbyder til struktur og overblik.

08.40-09.00

Samling i stuen

Vi holder samling i stuenmed sangkassen, hvor det er de samme 5 sange som kan vælges ud fra symboler. (Udtryksformer)

Blandt andet styrkes fællesskabet og socialtræning med at alle er med og vi skiftes til at vælge en sang. 

Vi laver hver dag lidt motorisk træning – Kravler – triller- gynger i tæppet – snurre rundt i tæppet – hopper – også på et ben – klapper med hænderne over hovedet – sidder på hug og drejer rundt.

Børnene sidder på deres faste pladser på og ved madrassen sammen med ut. Der er et A4 lamineret ark med et billede af barnet, og barnet kan sidde på billedet.

08.30- 09.00

Vi dækker bord

Børnene har faste pladser ved bordet i køkkenet med navn og billeder på bordet (dækservietter med billede af barnet) og navn på stolen, som er indstillet til det enkelte barn.

Igen sproglig træning, og fællesskabet styrkes ved at et barn sætter krus på til alle osv.

Vi  dækker bordet i fællesskab.

Alt service klude og hagesmække står klar på rullevognen. Maden er forberedt inden børnene kommer. Når der ryddes af stilles tingene på ” den snavsede hylde” 

8.55- 09.00

Vi vasker hænder

Børnene vasker selv hænder, men med hjælp fra ut.

Børnene har hver en skål med vand som de vasker hænderne i, når de sidder ved bordet. 

Efter maden vasker børnene igen deres hænder i en skål rent vand . 

Hvert barn har en vaskeklud som vrides op i skålen og barnet vaskes om munden.

Barnet går/løftes af stolen. Stolen og bordet gøres ren. 

09.00-09.30 Formiddagsmaden serveres.

 

Børnene øver sig i de forskellige aktiviteter i forbindelse med maden selv at hælde vand fra en lille kande – selv at tage tingene/øse op på deres tallerken. Børnene øver sig i sproget omkring maden, og vi taler om de ting der sker hjemme hos hver enkelt barn. Hvad vi skal efterfølgende og hvad for noget overtøj det kræver.

Det kan eksempelvis være rugbrød, boller, grød , frisk frugt, hjemmelavet smoothies– hirsegrød– risengrød, pandekager med topping af frugt med naturlig sødemidler- hvis dette bruges.

 

09.30-09.50

Bleskift og overtøj

 

Børnene får  skiftet ble. Er det en lille ble foregår det i legeværelset 

09.50-11.00

Vi går udenfor

Aktiviteterne har fokus fællesskaber fælles oplevelser – kultur – dannelse og traditioner. Vi vil gå en tur i parken – i skoven – til skolens legeplads – til biblioteket – og nogle gange længere udflugter, hvor vi vil have madpakker med – f.eks. ned og se Hjejlen, til Aqua og til aktiviteter i forbindelse med højtiderne.

 

I haven er der mulighed for, at køre på forskellige køretøjer – der er en sandkasse, og et legehus. Her vil der være fokus på lege med fællesskaber og socialiseringer. 

Jeg har en Winter ”børnebus” med plads til fire børn, hvor alle børn er spændt fast. Der er fire håndtag påsat så alle børn også kan gå ved siden af vognen. 

Er der et barn som sover vil vi ikke komme på så lang en tur eller slet ikke i dette tidsrum. Vi vil i stedet være i haven. Er vejret for koldt, eller andet, da vil vi gå tidligere inden for.

11.00-11.10

Vi går ind igen

Vi går indenfor, får tøjet af og vasker hænder.

Børnene hjælper selv til med, at få overtøjet af, og lægge dette på plads.

Børnene har hver en skål med vand som de vasker hænderne i, når de sidder ved bordet. 

Efter maden vasker børnene igen deres hænder i en skål rent vand . 

Hvert barn har en vaskeklud som vrides op i skålen og barnet vaskes om munden.

Barnet går/løftes af stolen. Stolen og bordet gøres ren.

11.10 – 11.40

Vi spiser frokost

Vi spiser ved bordet i køkkenet.

Børnene øver sig i de forskellige aktiviteter i forbindelse med maden selv at hælde vand fra en lille kande – selv at tage tingene/øse op på deres tallerken. Selv at smør rugbrødet og selv vælge hvilken mad de gerne vil have. Børnene øver sig i sproget omkring maden, og vi taler om de ting der sker hjemme hos hver enkelt barn. Hvad vi skal efterfølgende – sove – op igen- hvem der bliver hentet mm.

Frokost. Maden består af rugbrød med grønsager, pålæg og fisk. Maden er tilpasset børnenes alder. Der er varieret mad, som sikre at børnene bliver dækket ind kostmæssigt. 

Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

 

11.40-12.15

Børnene puttes

Børnene skiftes og puttes. Det er muligt at skifte i stuen, hvis bleen er lille. Børnene gøres klar til at puttes i stuen, og de puttes en efter en. Det barn som er mest træt puttes først, og de andre børn leger i stuen imens.

Der er overdækning i haven, hvor barnevognene er stillet frem( de står i garagen om natten). Der er alarm ved børnene.

12.15 – 13.15

Middagslur.

Børnene sover

Der ryddes op og vaskes af fra formiddagsmaden og middagsmaden. Der gøres klar til eftermiddagsmad. I stuen gøres der klart eftermiddagens leg. Er der mere tid gøres der klar til næste dags kost, eller andre praktiske forberedelser i forbindelse med  aktiviteterne.

13.15 – 14.15

Børnene vågner og bleen bliver skiftet. Vi læser, synger eller leger hvad barnet viser lysten til.

Se beskrivelse ovenfor

14.15 – 14.45

Eftermiddagsmad. Børnene øver sig i de forskellige aktiviteter i forbindelse med maden selv at hælde vand fra en lille kande – selv at tage tingene/øse op på deres tallerken. At vente på, at det bliver deres tur. Vi bruger sproget.

Det kan eksempelvis være rugbrød, boller, grød , frisk frugt, hjemmelavet smoothies– hirsegrød– risengrød, pandekager med topping af frugt med naturlig sødemidler- hvis dette bruges.

 

14.45-16.30

Vi leger i stuen eller i haven evt. med en planlagt leg. 

Børnene hentes.

Der laves en ugeplan med en menuplan, så forældrene kan se, hvad børnene beskæftiger sig med i løbet af dagen og, hvad børnene får at spise.